De organisten

Binnen onze gemeente zijn er verschillende vaste- en gast-organisten te vinden. Maar wie zijn nou deze muzikale begeleiders in de eredienst? Hieronder stellen zij zich aan je voor.

Maarten van Kapel

Hallo gemeenteleden van Besoyen!

Mijn naam is Maarten van Kapel, ik ben organist bij jullie. Mij is gevraagd een stukje over mezelf te schrijven, zodat jullie me wat beter leren kennen. Ik ben 19 jaar oud en ben geboren in Buurmalsen. Toen ik 8 jaar oud was zijn we naar Waspik verhuisd. Toen we hier een jaar of 2 woonden kwam het moment dat ik aan pianoles ging denken. Een vriend had me een klein stukje muziek geleerd op de piano en ik vond dit zo leuk dat ik 's avonds aan mijn ouders vroeg of ik misschien op pianoles mocht. “Dat mag, maar dan moet je het wel een jaar volhouden”. Jaja, ze kenden mij al langer dan die dag... Maar langer dan een jaar is zeker gelukt! Ik ben bij iemand thuis op les gegaan en heb daar 4 jaar lang pianoles gehad. Totdat wij van iemand een elektronisch orgel over mochten nemen. Daar zat ik steeds vaker achter en zo kwam het dat ik uiteindelijk terecht ben gekomen bij meneer Gijsbert Lekkerkerker. Ik heb 5 jaar lang orgelles bij hem gevolgd in de hervormde kerk in Veen. Ik heb daar een goede tijd gehad met enkele leerlingenconcerten, wat altijd erg leuk was, en vorig jaar ben ik 3 dagen mee geweest op orgelreis naar Parijs. Het was mooi om een paar van de grote bekende orgels en organisten te ontmoeten. Zo hebben we het orgel in de Notre-Dame gezien en gehoord en heeft Daniel Roth een concert voor ons verzorgd in de St. Sulpice.

Zelf heb ik op het misschien wat minder bekende, maar zeker niet minder mooie, orgel in de St. Severin mogen spelen. Al met al een mooie ervaring. Ik heb begin dit jaar besloten om te stoppen met orgelles bij meneer Lekkerkerker, ik vond het namelijk tijd voor de volgende stap. Sinds februari dit jaar volg ik mijn orgellessen aan het conservatorium in Tilburg. Ik heb 1 keer in de 2-3 weken een uur les, wat erg leuk een leerzaam is. Daarnaast mag ik alle workshops en masterclasses bijwonen en meedoen aan de maandelijkse leerlingenconcerten die worden georganiseerd.
Naast mijn orgelstudie zijn er ook andere studies waar ik mij mee bezig houd. Ik ben vorig jaar september begonnen met de opleiding Filosofie in Utrecht. Ik kwam er echter al snel achter dat dat toch niets voor mij was. Het half jaar dat ik daardoor niks te doen had, heb ik in het magazijn gewerkt bij bakkerij van der Westen in Waspik. In die tijd ben ik mij gaan oriënteren op wat ik dan wel wilde gaan doen voor studie. Ik ben uitgekomen op Pedagogische Wetenschappen, dit doe ik op het moment in Utrecht. Ik vind het een hele leuke studie en ben zeker van plan om hem dit keer wel af te ronden! Op het moment woon ik nog thuis, maar ik hoop snel een kamer te vinden in Utrecht, zodat ik daar ook een leventje op kan bouwen.
Naast piano en orgel spelen heb ik ook nog andere hobby's. Ik voetbal namelijk erg graag. Toen ik 6 was had ik mijn zwemdiploma's A en B op zak en mocht ik op voetbal. Ik ben toen begonnen bij V.V. Tricht. Nadat we zijn verhuisd ben ik bij S.V. Capelle gegaan, waar ik nu in het tweede elftal speel. Al ben ik nog nooit kampioen geworden, ik doe het met veel plezier en hoop het ook nog lang te doen.

Naast piano en orgel ben ik ook bezig met mezelf gitaar spelen aan te leren.
Tot slot wil ik mijn vriendin noemen. Jullie zien haar niet heel vaak, maar voor mijzelf is dat gelukkig heel anders. We zijn nu 4 jaar samen en brengen veel tijd samen door. Zij studeert ook in Utrecht, dus we kunnen elkaar nog steeds vaak zien. Daarnaast is het erg fijn dat zij daar wel een kamer heeft waar ik vaak mag verblijven, en waar ook vaak voor mij gekookt wordt…
Ik hoop dat jullie me wat beter hebben leren kennen en ik zie jullie graag terug in de diensten!

Maarten van Kapel

Maarten spelend op het orgel

Deze pagina is nog in beweging, waardoor nog niet alle organisten zich voorstellen. Houdt de site in de gaten voor updates!